tisdag, augusti 02, 2005

Tammsvik


Nu har jag varit i Tammsvik och visat upp mig på en jättestor utställning. Det var hur många hundar som helst! I bilen på vägen dit fick jag åka extra lyxigt. Jag hade både madrasser, täcken och kuddar att ligga på och det var jätteskönt. Dessutom kunde jag titta ut genom fönstret hela tiden för jag var i samma höjd som fönstret! Det var mysigt! En liten stund fick lillebror dela plats med mig men han var jättejobbig och hoppade och hade sig. Plötsligt försvann han, vet inte hur det gick till... han bara trollade bort sig till husse eller nåt.
I Tammsvik var det riktigt mysigt och kul! Jag fick visa upp mig två dagar i rad! Första dagen skärpte jag mig ordentligt och lyssnade på vad matte sa. Jag skötte mig exemplariskt! Hon var jättestolt - det hörde jag henne säga. Jag gick efter min bror Milton. Han är också fin och han är rolig! Han hoppade upp på domaren för att säga hej när hon kom och tittade på honom. Vi fick gå runt och runt och sen stå på ett bord. Sen fick vi gå fram och tillbaka - Milton och jag - och visa upp oss en extra gång. Sen var det slut. Matte var jätteglad och jag fick många pussar! Hon sa hela tiden hur duktig jag hade varit! Det måste ha gått väldigt bra! Förresten så kom min pappas husse och tittade på mig och på Milton. Mest på Milton. Han var så positiv och snäll mot Milton. Mig bara tittade han på och sa att jag såg ut som en Afghan på svansen! Har ni hört något så dumt förut? Då fick matte och en massa andra för sig att de skulle klippa min svans! Min stolthet! Den är så fin med sitt långa hår! Men jag hade inte någon talan. Klippte gjorde de ändå... Så nu har jag en vältrimmad svans jag - vad nu det ska vara bra för? Jag kan berätta att jag sov gott i tältet, det var hur mysigt som helst. Hade ett rum som jag delade med husse, matte och lillebror. Där låg jag mycket.
Något jag kan som husse lärt mig är att hoppa över kompostgaller. Och de hade gjort en liten inhägnad kring tältet för att vi vovvar inte skulle försvinna. Fast det gällde nog inte mig - jag hoppade fram och tillbaka precis som jag ville. Gick ofta mina egna små kisserundor utanför inhägnaden.
Matte och jag var inne på utställningsområdet lite då och då, hon skulle hitta ett nytt halsband till mig. Jag fick ett toppenfint med små diamanter på. Kände mig jättesnygg! När vi kom tillbaka till husse så tyckte han att jag såg fjollig ut! Vad menar han? Jag har ju ett maskulint ansikte, det sa domaren i utställningstävlingen i alla fall! (Diamanterna trillade dock av en efter en så nu är halsbandet helt svart. Det är helt OK det med, men matte har lovat att sätta dit något fint igen och det ser jag fram emot).
Första kvällen i tältet så grillade vi. Jag fick smaka lite korv med bröd. Det var jättegott!
Det kom lite olika människor och hundar och hälsade på i vårt tält. Bland annat kom Jackie och Tilla - två jättevackra stora hjorthundar.
Det tyckte jag var kul! Men jag var så trött så jag lekte inte med dem utan låg mest inne i mitt sovrum och tittade ut ibland.
Andra gången jag ställdes ut så var det SÅÅÅ tidigt på morgonen. Jag är väldigt morgontrött så jag var inte på mitt bästa humör. Jag ville tillbaka till tältet och nanna. Så jag nosade mest i marken, satte mig, drog och gjorde det mesta för att få gå och lägga mig igen. Inte hjälpte det. När domaren tittade på mig på bordet så sa hon till matte att jag är VÄLDIGT fet. Varför säger hon så? Nu kommer jag att få ännu mindre mat! Det är inte rättvist! Hon borde ju se att jag håller på att tyna bort!!! Hon sa att jag behöver mer muskler också. Och på en lapp skrev hon "Behöver bättre muskelkondition och gå ner i vikt för att göra sig själv rättvisa. Det hörde jag matte läsa upp. Sen var det slut på den tävlingen också och matte och jag sprang tillbaka till tältet igen! Skönt!

1 kommentar:

Dearhound sa...

Du/Ni skriver så himla roligt!!!HIHIHI!